a a a
Skip Navigation LinksHome » Nieuws » Jongeren aan de groente? Start er vroeg mee
 print
  Volg ons op Twitter.  
Jongeren aan de groente? Start er vroeg mee 
 

 Nederlandse jongeren eten meer groente als ze van jongs af aan groente hebben leren eten. Het helpt ook ze op jonge leeftijd te betrekken bij het koken of boodschappen doen. Bovendien geven jongeren aan dat hun ouders, maar ook tv en internet invloed hebben op wat ze eten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit.

Over het algemeen eten Nederlandse jongeren te weinig groente. Ze weten wel dat het gezond voor ze is, maar ‘lekker eten' vinden ze belangrijker, zo blijkt uit het onderzoek. Gezond eten zien jongeren vooral als een zorg voor later. Praten met leeftijdsgenoten over gezond eten doen ze dan ook nauwelijks.

Jongeren zijn weinig avontuurlijk in hun eetgedrag: ze nemen het liefst wat ze al kennen. Leer ze dus vroeg wat gezond is.

Tips
•samen met het gezin aan tafel eten;
•veel variatie;
•eten aantrekkelijk presenteren;
•voldoende groente en fruit in huis hebben en;
•kinderen laten helpen met koken en boodschappen doen.
Veel jongeren geven overigens aan dat groente nauwelijks beschikbaar is buiten de warme maaltijd thuis. In de schoolkantine of op de sportclub is het meestal niet te vinden. Volgens de onderzoekers is het programma De Gezonde Schoolkantine een goede manier om het aanbod voor jongeren te verbeteren. Smaaklessen kunnen helpen om basisschoolleerlingen het verschil te leren tussen ongezond en gezond eten.

 

Contact  |  Disclaimer  |  Colofon